fredag 1 februari 2013

Welcome to the pearl of africa..

Så var jag äntligen framme!

Första delen av flygresan började med att jag var helt övertygad om att vi skulle krascha då planet skakade en del och säkerhetsbältesskylten blinkade ivrigt varje gång.

Vid första mellanlandningen i Kairo kom jag fram till att planet nog ändå inte skulle krascha. Risken var däremot stor att det istället hade blivit kapat.

Även det klarade jag mig ifrån.

På mellanlandningen i addis lärde jag känna en amerikansk kristen tjej som jobbar med att bygga upp ett bibliotek på en skola i slumen. Hon berättade att hon har slutat ta malariatabletter då det tydligen ändå bara anses vara som en årlig influensa här nere.
Vän nummer två blev sedan en ugandisk pastor (som försökte sno min plats på flyget) och jag vet nu allt om hans fru och fyra barn. Han och frun hade som förlovningscermoni att HIV-testa sig tre gånger innan de visste om de ville gifta sig. Han ( och senare taxichauffören) hälsade mig välkommen till the pearl of Africa. Pastorn sa också att när en besökare kommer och det regnar (som det gjorde när vi landade) är det en blessing.

Under dagen har det varit runt 20c och molnigt.

Bilresan från flygplatsen till Edge House (där jag bor) var spännande, så vacker grön natur och människor och djur överallt.

Edge House är faktiskt över förväntan, "jag har bott värre i Mexico". Dessvärre blev det ett litet "missförstånd" och mitt singelrum ska nu tydligen delas med två okända amerikanskor som kommer den 10:e. Då menar jag ett rum som knappt har plats med tre sängar. Dessvärre blir hyran inte lägre då den tydligen gått upp just idag. Osis..

Vi har tagit en promenad till sjukhuset. Kruxet här är att försöka undvika trafiken. Bilarna stoppar man lätt genom att hålla upp handen men alla boda boda (mopeder) är man försvarslös mot. Jag hoppas ändå på att överleva. Utöver det är det fantastiskt med alla människor överallt, de verkar vänligt inställda och det springer glada barn överallt. Längs vägarna finns det olika marknadsstånd som säljer både kläder och grönsaker.

Jag umgås med de två svenska sjuksköterskestudenter Anna och Viktoria samt en amerikansk marinsoldat Matt, vars fästmö med vänner kommer i morgon. Och vi har redan hunnit träffa två svenskar.

Vi har ätit middag på en restaurang/klubb på campus ikväll. God och annorlunda indisk mat med afrikansk öl. Nu är jag helt slut efter resan och allt som hänt idag.

Kram på er!




2 kommentarer:

  1. Kul att få läsa om din resa. Hoppas det blir en härlig givande upplevelse/ Ann

    SvaraRadera