torsdag 21 februari 2013

Vårdcentral för människor med HIV

I onsdags åkte vi iväg på en utflykt till en vårdcentral (VC) för människor med HIV, ca 30 min utanför Kampala. Det var jätte spännande och intressant! Jag åkte med 5 amerikanska läkarstudenter från edge house.

På VC verkade de uppskatta väldigt mycket att jag var barnmorskestudent och var jätte intresserade av att berätta om hur de jobbade i många led för att undvika att barnen skulle få HIV. De var också väldigt amningsintresserade. Detta trots att de var manliga läkare och inte ens deras medicinska område. Vi fick gå runt i olika stationer, bland annat sitta i triagen och ta blodtryck, vara med och dela ut mediciner, sitta med en läkare när han tog emot patienter och dela ut mat. Det är en rik ugandier som varje vecka skänker pengar så de kan köpa in stora mängder bönor, ris, socker och olja, vilket sen delas ut till patienterna som ofta är fattiga och undernärda.

Jag fick träffa en patient som hade blivit gravid två veckor innan hennes p-stav sattes in och nu diskuterades det om p-staven skulle få sitta kvar i tre år eller tas ut. Båda doktorerna rådfrågade mig och jag svarade att vi tar ut dom i Sverige om detta skulle hända. För det gör vi väl?! Men de beslutade om att p-staven skulle få sitta kvar i tre år.

På eftermiddagen började jag få feber igen och jag har de senaste två dagarna svävat mellan liv och död (okej alla andra i min omgivning kanske inte riktigt håller med om det) men jag har ialla fall varit väldigt sjuk i hög feber, troligen bronkit och matförgiftning. Har tyckt EXTREMT synd om mig själv. Ni är välkomna att också tycka det. :)  Nu börjar jag må bättre och orkar äntligen ta tag i skolarbete igen.

Ser framemot en lugn helg i Kampala. Mår jag ännu bättre imorgon blir det troligen sol och bad vid en pool på en country club.

2 kommentarer: