tisdag 12 februari 2013

Tårgas och riskförlossning

Så har jag fått uppleva ännu lite mera äventyr.. Igår påvägen hem från sjukhuset såg jag en stor samling studenter i närheten av där jag bor. Jag bor ju på campus. Jag hade hört talas om att det kan vara lite riskabelt att vandra om kring på campus när det är studentuppror och anade att detta kunde vara det så jag skyndade mig hem.

Väl hemma satt jag i vardagsrummet med öppen dörr till trädgården när jag hörde något som lät som skott. Så jag frågade Ugandiern mitt emot mig om det var någon som sköt utanför och han svarade att det troligen var tårgas. Vid studentupprop brukar nämligen polisen komma dit och kasta tårgas på studenterna. Vi gick ut i trädgården och såg rök komma upp precis på andra sidan av vår grind. Det är tårgas sa ugandiern och vi gick in igen. Jag undrade om vi inte skulle låsa vår port men han tyckte det var onödigt och verkade helt lugn. Även de andra Ugandierna i huset verkade lugna så jag oroade mig inte nämnvärt över det hela tills röken spred sig in i huset och jag råkade andas in den. Folks don't to this at home! Det svedd fruktansvärt mycket i ansiktet och jag fick lite svårt att andas så jag sprang in till toaletten och sköljde ansiktet med vatten. Det hjälpte dessvärre inte. Det tog runt en timme innan svedan försvann. Undertiden var det svårt att hitta ett ställe att vara på där man inte fick rök på sig. Den spred sig nämligen i huset och jag ville ju inte gärna gå ut utanför porten. Ingen mer tårgas kastades mot vårt hus och demonstrationen var över kort efter det. Därefter kunde vi röra oss fritt på campus utan problem och jag mår bra nu!

På kvällen åkte nio av oss iväg och åt på en västerländsk typ sportbar.

Idag kom jag som vanligt till lågriskavdelningen där även Lauren var för att ta hand om mig. Dessvärre var det 10 studenter och två födande kvinnor så vi bestämde oss för att skolka ett par timmar. Vi promenerade till ett kaffe inne i stan och tog en fika, jätte trevligt! Sedan gick vi bort till riskförlossningsavdelningen istället.

Där är det ca 20 sängar i ett rum, inga gardiner för sängarna. Men här jobbar det doktorer, väldigt trevliga också!! Här hittade vi en kvinna som de några timmar tidigare försökt krysta med men där huvudet inte kom ner, trots att hon varit retraherad väldigt länge. Nu låg hon och väntade på att bli akutsnittad. Fick även se en uterusruptur, samt lösa ett dropproblem på en nyförlöst mamma.

Jag fick äntligen förlösa mitt andra barn. Mor och barn mådde bra efteråt och allt gick bra! Fick hjälp av en sjuksköterska (tror han var det) som övervakade när jag förlöste och han blev förvånad att jag faktiskt visste vad jag gjorde. Så det var roligt. Kvinnan hade tidigare stått upp och därför var det dessvärre avföring på golvet, vi la några handskförpackningar på det men dessvärre gick det inte att undvika att halka runt på det. Så hygien på avdelningen är något värre än den på lågriskavdelningen.

Kvällen avslutades med middag på en restaurang på campus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar