onsdag 13 februari 2013

Förlossningsäventyr

Idag har jag fått förlösa två stycken och tagit fel beslut vid en amnitomi. Den första förlossningen gick bra.

Därefter tyckte barnmorskarna att jag förlöst alldeles för lite den dagen eftersom jag bara förlöst en så de kastade mig på en treföderska som var öppen 8 en timme tidigare. Vid VU kändes det som hon var retraherad, dock stod huvudet högt så vi beslutade om amnitomi. Dessvärre var det mekoniomfärgat fostervatten och efter amniotomin visade det sig att hon fortfarande bara var öppen 8. Här ska man nämligen bara ta hål på hinnorna om kvinnan är retraherad och barnet står mot bäckenbotten. Det sista jag såg av patienten var att hon fick ett vätskedropp i väntan på att hon skulle få mer och bättre värkar. I vanliga fall så transporteras kvinnor med meckigt vatten till high risk.

Förlossning nummer två var lite mer dramatisk. Vi satt ute på expeditionen och hörde då ett skrik, det var från kvinnan som låg i sängen bredvid den med meckigt vatten. Vi springer dit och ser att halva huvudet har kommit ut. Jag är först på plats och får på mig en handske på höger hand, dessvärre får jag inte på mig handsken ordentligt på vänster hand, den är på men lyckas inte få i fingrarna i stressen så den får fungera mer som en tumvante när jag sätter fart och förlöser kvinnan. Hakan satt fast så jag fick lirka ut den samtidigt som jag känner en navelsträng runt halsen och försöker håla ut den så barnet inte ska strypas av den. Dessutom ville den tydligen födas med ena handen för ansiktet så det var visa svårigheter att lirka ut barnet. Tillslut får jag ut den och lägger barnet på mammans mage. Både mamma och barn mår bra och kvinnan gick inte sönder! (Kvinnan hade trots allt bara fött ett barn tidigare).

En adrenalinfylld förlossning som jag lyckades lösa på egen hand, vilket var både roligt och spännande.

Har tagit en promenad med Lena efter jobbet och fikat. När jag kom hem hade Amanda lagat middag till henne och mig. Vi bjöd även en av killarna, som jobbar på hostelet på maten och hade intressanta diskussioner med honom om religion, tribes och homosexualitet ( här är det olagligt med homosexualitet och på förslag att  det ska vara dödsstraff på det).

Hoppas ni har det bra där hemma!




7 kommentarer:

  1. Wow du är ju värsta proffset låter det som. Vilka erfarenheter du får. Jag är som vanligt imponerad av dig! Tänk vad mycket du har varit med om på denna korta tid. Här hemma är det ordentligt med snö igen och det heta samtalsämnet är såklart barnmorskornas arbetsbelastning i Sverige. Vilket känns lite märkligt att skriva här med tanke på allt du är med om och hur arbetsförhållandena ser ut hos dig. Ta hand om dig och fortsätt skriva. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nej verkligen inte! Det var mer häftigt att klara av en akutsituation. Man vet ju inte förrän man utsätts för den.. Haha sjukt tycker själv att jag inte upplever så mycket, jämför med alla andra i huset som jobbar på barnavdelningar etc.. Här är det verkligen tid för lunch, raster och toabesök ialla fall. Här har kvinnorna det jobbigt och hemma har barnmorskorna det jobbigt så det känns väldigt bra att det är på tapeten nu! Kul med snö! Så roligt att läsa dina fina kommentarer och du är alldeles för snäll mot mig! :) Ha det toppen där hemma! Kramar

      Radera
  2. Tycker du verkar jobba riktigt bra! Och den andra skötte du ju grymt bra! Massa erfarenheter kommer du hem med sen. Och det är jättekul att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Hoppas du har det bra där hemma i kylan!!

      Radera