tisdag 12 mars 2013

Löst ett säte själv!!!!

Igår vart jag återigen så arg att jag gick hem. Hade med mig en ny läkarstudent från USA, C. Han skulle få förlösa en kvinna för första gången och jag var mitt uppe i att instruerar honom i perienalskydd när en ugandisk barnmorskestudent kommer fram och börjar slå oss på händerna och knuffa bort oss samtidigt som hon säger att dom inte längre använder perienalskydd. Därefter tar hon över förlossningen och fastän man ser att kvinnan börjar spricka så står hon bara bredvid och ser på. Barnet föds och kvinnan får en stor bristning. Jag blev som sagt så förbannad att jag kastade av mig handskarna och gick hem. Jag vet att vi hade kunnat undvika det om vi fått använda perienalskydd!

Idag var om möjligt ännu galnare..
Det började med att C återigen skulle få förlösa, men det gick något trögt med att få ut huvudet och jag var rädd att hon skulle spricka så jag tog över förlossningen och fick ut huvudet, som nästan satt fast. Fick känslan av att det var en skulderdystoci (axlarna sitter fast). Som tur var, var en europeisk barnmorska på avdelningen så jag ropar till henne att jag tror att det är en dystocia. Vi tar upp benen (mc Roberts) och hon tar över och får ut axlarna. Jag hade inte sänkt huvudet tillräckligt mycket. Så allt gick bra. Så det var antagligen ingen dystoci.

Därefter hör jag hur en kvinna skriker mitt emot. Hon står på alla fyra i sängen och är påväg att föda. Jag hinner fram först med handskar på och får förlösa henne på alla fyra. Jätte roligt att äntligen få ha en annan ställning! Allt gick bra.

Efter det ser jag hur alla läkare står runt en kvinna som föder i säte. Hela kroppen är ute förutom huvudet. De försöker i kanske en kvart att få ut huvudet. En arm är sträckt uppåt och sitter fast vid huvudet. Navelsträngen innehåller inte längre något blod så jag tar på mig handskar och får försöka. Jag försöker först lirka ut armen så som vi övat med dockor men den sitter fast alldeles för hårt. Så tillslut går jag in med hela armen och får tag i barnets ansikte och lyckas böja upp barnet (så som vi tränat med dockor) och ut kommer tillslut barnet! Det kan nog vara det häftigaste jag kommer ha gjort i en förlossningssituation för resten av mitt liv. Barnet är efter väldigt lång tid utan syre slappt och taget. Läkarna tar det till barnbordet och lyckas återuppliva det! Det galnaste är att kvinnan inte fick någon bristning. Jag var orolig över att jag skadat armen så vi tog med barnet till neo, där en läkare tittade på armen. Barnet kunde själv röra på den och verkade inte ha ont. Så vi tog tillbaka den till mamman som sen glad fick amma sitt barn. Det var en fantastisk upplevelse! Fick beröm av doktorerna och barnmorskorna för att jag löste situationen. Så häftigt att barnet dessutom överlevde!

Efter det så instruerade jag en norsk läkarstudent i att förlösa barn. Dessvärre fick både han och C bristning på sina (dock förstföderskor) så uppenbarligen är jag ingen bra lärare när det kommer till att undervisa perienalskydd. Ska försöka få dit en ugandisk barnmorska nästa gång någon ska lära sig.

Vi hade svårt att få någon att vilja sy bristningarna åt oss så tillslut gick jag fram till läkaren, för vilken jag hade hjälpt ut sätet och sa väldigt bestämt: jag har hjälpt er  så nu är det er tur att hjälpa oss! Läkaren som är högst i rang sa då åt barnmorskorna att ordna så att två suturerade åt oss. Vilket gjorde att vi äntligen fick hjälp. Hon kontrollerade även senare att vi verkligen hade fått hjälp.

Hälsade även på trillingmamman som blev jätte glad när hon såg mig. Dessvärre hade en av trillingarna dött. Men hon verkade glad och hade fått en egen säng med de resterande två trillingarna, så det var fint att se.

En bra dag helt enkelt!




14 kommentarer:

  1. Åh Alex! De är så himla spännande att läsa om vad du går igenom. Dock liiiite skrämmande då ja själv ska gå igenom en förlossning inom några veckor. ;) Förhoppningsvis går de bättre än för många mammor hos dej! Du jag undrar, vad är perienalskydd? Fortsätt skriv! Varm kram från Evve

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å Evve från halmstad? Så roligt att du läser och gillar det! Spännande för dig! Är det inget säte denna gång? Haha tror inte du behöver oroa dig om att få någon liknande upplevelse i på Hstad sjukhus.. Såklart det kommer gå bra! Vilken vecka är du i?
      Perienalskydd= skydda perineum=mellangården så att den inte brister. Men i Sverige är det ju ingen större fara om det händer då man sys ihop med bedövning av kompetent personal. Kramar!

      Radera
    2. Ja visst är det jag :) Så spännande att läsa vad du får vara med om! :) Nä du, denna gången har lillen lagt sej rätt och ska ge mamma en rejäl dos smärta... Läskigt!!! Jaha! Okej då ska ja skriva med de i mitt förlossningsbrev! :)
      Är i vecka 34+3 så förhoppningsvis stannar h*n där inne ett tag till. :) Va hos Bm idag som sa att den är fixerad och inte ruckbar, ännu läskigare!!! Va rädd om dej där nere!
      Varma kramar

      Radera
    3. Å vad roligt att det är du och att du läser! Det kommer gå jätte bra för dig! Tänk på att det är positiv smärta! :) Och i sverige finns det ju bedövning.. De flesta svenska barnmorskor använder perienalskydd så det är bra! Håller tummarna för dig, ska bli spännande och se resultatet sen!!! Kramar!

      Radera
  2. Härligt med en bra dag!
    Och bra gjort att säga till och säga ifrån!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Och tack för att du orkar kommentera! :)

      Radera
  3. Fantastiskt att du lyckades lösa situationen som de andra inte lyckades med! Du är grym som sagt! Puss och kram Gurkis

    SvaraRadera
  4. Du är grym världens bästa gurka!!! Puss å kram!!

    SvaraRadera
  5. Åh jag ryser när jag läser hur duktig du är och vad du åstadkommer! Känns verkligen som att du har både gedigen kunskap och ledarskapsförmåga. Du kommer att bli den nästa Gudrun Abascal :)
    Pussåkram /Mirren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är alldeles för snäll! Du däremot kommer att bli den nästa Maud Olofsson! Puss & kram /Al

      Radera
  6. Du är så cool Alex! Här skriver vi på nån lökig uppsats och du är i full gång och barnmorskar dig! Jag är sjukt imponerad!
    Kram/ Hanna Honungsmelon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tack!!! Hoppas det gick bra med uppsatsen!!! Kramar

      Radera
  7. Alex tårarna bara rinner när jag läser om sätesförlossningen. Fatta vad du gjorde! Du räddade livet på ett barn. Jag har så'n respekt för dig och dina flinka händer. Dina blivande mammor är lyckliga som får just dig som barnmorska.
    Är också så nyttigt att läsa om dina upplevelser, ens egna problem blir ganska små i jämförelse med det mammorna i Uganda får genomgå.
    Jag sitter i Oslo, tanken var att det skulle bli massa jobb i påsk men något händer här som är väldigt konstigt. Finns inte en enda vakt ledig på hela påsken. Så vi sitter sex stycken i ett hus och bara väntar och väntar på att få jobb. Nåja det ordnar sig väl och om det inte blir jobb får vi väl fortsätta med sightseeing :-) Vi har det ju rätt bra ändå.
    Jättekram från Tant Maggan, som blir snabbare och snabbare på löprundan vem hade kunnat tro att jag skulle ens klara av 10 km när du jag och Christian joggade den där mörka kvällen i oktober 2011.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å Maggan vad roligt att du läser och engagerar dig så!!! Tack!!
      Sightseeing i Oslo är väl inte helt fel det heller?
      Vad stolt jag blir över dig! Hahha ja det var roligt, med lite pepping gick det ju vägen även då! Kramar!

      Radera