söndag 10 mars 2013

Den mest kaotiska dagen hittills..

Veckan började med att jag fick se min första sätesförlossning. Det var ett rent säte och en av dem mest brutala förlossningarna hittills... Här jobbar man inte hands off helt enkelt. Barnet var slappt och livlöst när det kom ut men återhämtade sig ganska snabbt på återupplivningsbordet, så det var skönt.

Dagen efter det spenderade snälla sister F sin lediga dag med att ta hand om mig på förlossningen. Jag fick äntligen ordentlig handledning och hjälp. Hon hittade en passande patient (som dock var HIV-pos, vilket jag försökt att undvika att förlösa). Jag fick öva på att palpera värkar och att undersöka magen på deras sätt. Har även börjat få lite humm om hur jag undersöker om ett bäcken är stort nog eller ej och spinetaggarna känns inte längre som en omöjlighet! Lyssna med pinard's är också så mycket lättare än vad jag från början tyckte. Jag tycker även att det går så mycket fortare för kvinnorna att öppna sig här. Antar att det beror på att de inte har någon bedövning.

Jag fick även denna dag se en sätesförlossning. Det var i v.24, ungefär. Så barnet var väldigt litet. Barnmorskorna hade svårt att få ut barnet, vilket gjorde att den Europeiska läkaren som just då var på avdelningen tog över och tillslut förlöste sätet. På helt fel sätt enligt F. När barnet kom ut var det ingen som stod beredd med avnavling så jag fick som vanligt hoppa in och kasta mig på det. Slet av mig gummibandet runt mina handskar och tillsammans med läkaren lyckades vi i all hast navla av barnet så de kunde springa med det till återupplivningsbordet. Barnet överlevde självklart inte. Sedan gick alla därifrån så eftersom jag var den enda som var kvar med kvinnan fick jag förlösa placentan och kontrollera bristning samt tvätta av kvinnan.

Därefter fick jag förlösa två kvinnor, alla överlevde och inga bristningar. Fick även beröm av sister F, då hon tyckte jag var duktig på att förlösa. :)

Sedan kom den kaotiska, galna dagen...
Det börjar med att läkarna går rond och under ronden får S lyssna på barnets hjärtljud på en 15-årig flicka. Sedan ska de undersöka henne men ser då att huvudet buktar. Det blir därför ingen undersökning utan hon får ett dropp med 500ml Nacl och 1ml oxytocin i det, då hon knappt har några värkar. S försöker förlösa men det går väldigt trögt. Jag undersöker flickan och vi kommer fram till att hennes bäcken är för trångt. Men det är redan 8 kvinnor på kö till kejsarsnitt så det är dessvärre inget alternativ. Vi försöker kalla på hjälp men ingen är nämnvärt intresserad av att hjälpa oss. Jag försöker hitta en läkare som kan lägga en sugklocka men ingen vill ta sig an uppgiften.

Så jag springer över till operation där en svensk läkare, som läser till obstetriker är (det är hennes andra dag här) och säger åt henne att hon måste komma med till förlossningen och lägga en sugklocka. Hon lämnar operation och springer med mig i sina operationskläder över till vår avdelning. Hon hittar en kiwiklocka men inser snabbt att ett klipp måste göras först. Då mellangården är så pass låg anser de Ugandiska barnmorskorna att man inte kan göra ett klipp. De klipper nämligen rakt ned medan vi gör sneda klipp. Jag hittar lidokain så att läkaren kan bedöva. Varken läkaren eller jag har tidigare gjort ett klipp så tillslut kommer vi ändå fram till att hon får göra klippet. Det som finns att tillgå är en osteril slö sax. Tur att vi hittade bedövning innan. Därefter lägger hon klockan. Då kommer äntligen en ugandisk läkare över och tar över. Som vanligt används fel teknik.

Tillslut efter en väldigt lång stund får de ut barnet, som såklart är grådaskigt och slappt. Vi springer bort med det till barnbordet och börjar återupplivning. När vi håller på för fullt med att ventilera barnet kommer en Ugandisk läkare fram och tar ifrån oss barnet, för att linda in den på deras sätt. Även fast vi täckt barnet ordentligt med sjalar! Det kändes som en evighet innan han var klar med sin inlindning och jag har hittills inte varit så arg som jag var just då. Jag var så nära att explodera av ilska över allt som hänt.

Därefter hade barnet hjärtslag under 60 så vi påbörjade kompressioner. Efter ett tag får vi upp hjärtslagen till 160! Då tittar jag bort och ser att flickan nu ligger ensam i sängen, med oförlöst placenta och ingen är där hos henne. Så jag springer tillbaka till henne och förlöser placentan. Det blir som tur var den svenska läkaren som suturera henne.

Efter att vi ventilerat barnet i 30min har vi fortfarande bara bra hjärtljud men i övrigt en grå, slapp och livlös kropp och barnet gör inga försök till att ta egna andetag. Det finns inga läkemedel att ge barnet. Utan andetag får vi inte ta med barnet till neo. Så jag och S beslutar tillsammans om att avsluta återupplivningsförsöket trots hjärtljuden. När S sen ska börja linda in barnet ser hon hur den försöker ta ett litet andetag, så hon kan då springa bort med den till neo, där den kopplas upp på CPAP. Dessvärre är det nog ändå kört för det barnet.

Lite senare börjar flickan att blöda väldigt mycket. En barnmorskestudent går då fram till henne och börjar byta bomullen som hon har mellan benen. Jag har hela morgonen varit på bristningsgränsen och blir skitförbannad på barnmorskestudenten. Försöker förklara för henne att det viktigaste är att stoppa blödningen och hitta orsaken till den! Tappar därefter flickan på över 1L urin och sedan slutar hon att blöda.

Efter det får S börja förlösa en kvinna, dock har hon svårt att få ut huvudet, jag försöker också. Vi tittar oss omkring efter hjälp men barnmorskorna sitter kvar vid sitt skrivbord och låter oss klara oss själva. Tillslut får S ut barnet.

Därefter kommer en kvinna in på bår, som precis fött tvilling 1. Med navelsträngen hängandes ut och tvilling två kvar i magen får hon klättra över till en säng. Hon har så ont att hon kastar sig runt i sängen och skriker högt. Det är en massa personal runt henne, så jag går vidare. Efter en liten stund vänder jag mig om och ser att hon blivit lämnad ensam och S som står hos sin fyförlösta mamma som ligger i sängen bredvid, kastar på sig handskar. Tvillingmamman står nu på alla fyra i sängen med huvudet på tvilling två hängandes utanför. S lyckas få ut resten av barnet, som mådde bra. Direkt efter kommer placentan (som satt ihop för tvillingarna).

Mitt emot skriker en kvinna som också ensam hunnit förlösa huvudet på sitt barn och axlarna. En barnmorska hinner fram och hjälper ut resten av kroppen.

Ännu en kvinna skriker och jag springer dit för att förlösa. Jag undersöker henne och inser att jag tar på en fot. Ännu ett säte. Barnmorskorna säger då att hon måste förlösas med snitt då hennes bäcken är för trångt. Man kan se foten glipa utanför och kejsarsnittskön är som sagt väldigt lång..

Ny kvinna skriker och jag springer dit. Undersöker och hittar även här ett säte. Denna kvinna ska få förlösa vaginalt. Jag vill inte ansvara för en sätesförlossning och både jag och S hade redan jobbat över 3h och vi var helt slut över allt som hänt under dagen så vi gick hem. Jag orkade inte med att se ännu ett dött barn.

Därefter somnade jag som vanligt av utmattning när jag kom hem. Vissa dagar blir bara för mycket.

Igår var jag och A och vandrade i djungeln och idag har vi varit på en market.

Kommentera gärna bloggen om du läser! Det är väldigt peppande och motiverande till att fortsätta skriva! :)

20 kommentarer:

  1. Det är verkligen jätteintressant att läsa om dina upplevelser.
    Även de hemska, det är hemskt att läsa så det är svårt tänka sig hur det är att uppleva dem själv.
    Men du lär dig nog oerhört mycket och du verkar vara till stor hjälp därborta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och vad roligt att du tycker det är intressant att läsa!

      Radera
  2. Får verkligen perspektiv på tillvaron när jag läser vad du upplever... Du gör en stor och viktig insats! Puss å kram Gunni

    SvaraRadera
  3. Det låter hemskt. Stackars kvinnor,du borde informera stort hur eftersatt det är.
    Undrar om du någonsin får känna dig så behövd som nu.Det är både på gott och ont.
    Mamma

    SvaraRadera
  4. Oi.. hadde det barnet fått oxygenert navleblod, i stedet for å klippe strengen direkt, så kan hende den hadde hatt en sjans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Vilket barn menar du? Det allra viktigaste för ett barn med låg apgar, som inte andas är att det blir ventilerat. Den mängd syre som är kvar i navelsträngen är inte det som kommer att hjälpa barnet. Du kan läsa mer om det i böcker och vetenskapliga artiklar om neonatlavård som beskriver repiratorisk acidos och utventilering av koldioxid för barnet.

      Radera
  5. Även jag tror på sen avnavling så barnet får syresatt blod från moderkakan och allt blod som är ämnat för barnet.
    Väldigt intressant att läsa hur det går till ute i världen. Tänk om man kunde få till nån enkel mödravård som kunde utföra vändningsförsök iallafall, det skulle kanske lätta lite i snitt kön iallafall... Kanske kunde man då ge lite mer omvårdnad även till de "normalt" födande och får mer tid och förhoppningsvis lättare förlossningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen avnavling är något som bara görs på fullgångna barn till friska mammor och barn som mår bra. Varför kan du läsa i mitt svar ovan.
      Kul att du finner det intressant! Det finns mödravård här.
      Enbart 50% av alla vändningar lyckas. Dessutom har de ingen möjlighet att utföra akut sectio om det tex resulterar i en ablatio placenta. Inte heller kan barnet övervakas (då de inte har CTG, pinard's är inte tillräckligt) före och efter vändning. Tillgång till ultraljud finns inte heller.
      De få säten man skulle slipa har kommer inte påverka personalstyrkan. Läs gärna mina andra inlägg för att få en förståelse över hur förlossningen ser ut här.

      Radera
  6. Varför var det bråttom att klippa navelsträngen? Det pulserar ju över blod, syre, näring, vitaminer (inklusive k-vitamin) till barnet från moderkakan!!! Man kan återuppliva barnet medan det fortfarande är kopplat med sin navelsträng till moderkakan, som finns kvar i mammans livmoder(moderkakan samlar fortfarande upp näringsämnen och syre åt barnet från mamman). Klipper man av navelsträngen i all hastighet, så är risken stor att barnet får inre skador som till exempel hjärnskador, autism, nervskador, blir handikappat för livet, blodet cirkulerar inte som det ska - det är därför som barnet blir blekt, blodet har även svårt att koagulera eftersom det inte fått tillräckligt med k-vitamin via navelsträngen, i värsta fall slutar det med döden - livet från barnet klipps bort hastigt! Är det någon som klipper av djurens navelsträngar ute i naturen? Kanske man skulle lära sig av djuren i naturen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se svaret ovan på det. På detta sjukhus har man som rutin att snabbt navla av och ventilera barnet på barnbordet. Och på de förlossningskliniker i Sverige som jag känner till har man PM på att barnet ska navlas av och tas ut till barnbordet om det inte andas efter 30sek. Barnen får så vitt jag vet inte syrebrist av att gå miste om 90-100ml blod. (Det är däremot skadligt för prematurer att få den extra blodmängden). Det är under själva förlossningen, tex om den sitter fast i förlossningskanalen, har en navelsträng runt halsen eller helt enkelt inte har kapacitet att klara kortare syrebrist under förlossningen, som barnet riskera att få syrebrist och skador. Idag vet man att de flesta skador du beskrivit inte sker under förlossningen. Skadan har oftast skett tidigare.
      Barnet är blekt på grund av omställningen från att få syre i navlesträngen till att få det genom att andas genom lungorna, har alltså ingenting med den extra mängden blod att göra, så vitt jag vet. Att 90-100ml blod skulle innehålla så pass mycket k-vitamin känner jag inte till. Du får gärna kopiera in en länk till en vetenskaplig artikel om det här. Det finns så vitt jag vet ingen forskning som visar att det är högre överlevnad för ett barn om kvinnan föder det ensam utan hjälp från professionell förlossningspersonal, så som djur föder sina barn.

      Radera
  7. Var inte snabba med att trycka ut moderkakan ur livmodern när barnet har fötts. Ge moderkakan tid medan den sitter fast i mammans livmoder. Moderkakan samlar upp näring och syre från livmodern. En del av barnets blod finns fortfarande kvar i moderkakan. Blod, näring, vitaminer, syre pulserar över från moderkakan via navelsträngen till barnet som har fötts. Vänta helst med att klippa av navelsträngen tills moderkakan har fötts fram, tar det 1 timme, så låt det ta en timme. Under tiden ska barnet (med navelsträngen kopplat till moderkakan som fortfarande finns i mamman) hållas varmt vid mammans bröst med filt/täcke över sin kropp och låta barnet hitta fram till mjölken. Att klippa navelsträngen efter bara 3 minuter är tveksamt. Ha inte bråttom. En förlossning ska ges tid och inte påskyndas. Det är när barnmorskorna har bråttom att ta hand om nästa ”patient” som det inträffar olyckor vid förlossningarna.

    SvaraRadera
  8. Controlled cord traction är den metod som används här och är den metod som genom studier visat att det är minst risk för mamman att råka ut för post partum hemoraege. I ett land utan resurser är det viktigare att mamman mår bra och överlever än att barnet gör det. Det är en hård verklighet som man måste ta ställning till vid varje förlossning. Kvinnan har oftast fler barn hemma som inte kommer överleva om inte kvinnan själv gör det. Statistiskt sett dör hälften av barnen till en mamma som dör. Så vitt jag vet finns det ingen förlossningsklinik i sverige som väntar en timme med att navla av? Däremot så tas kvinnan till operation för manuellt uttag av moderkakan efter en timme om den inte släppt då. Hud mot hud är något vi använder i sverige och något de borde använda sig utav här men det görs tyvärr inte. Jag tolkar din sista mening som att du inte är barnmorska och att du aldrig jobbat i förlossningsvården? Jag föreslår att du sätter dig in lite mer i ämnet. Vetenskapliga artiklar och faktalitteratur ger en mer rättvis bild av hur det verkligen fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du verkligen ingen möjlighet att påverka? Kanske lägga fram en studie, se lite undrande ut, med huvudet på sned, och fråga vad de tror om det här?



      Den här studien t.ex. som visar att kvinnor som föder på sjukhus löper större risk för post partum blödning än kvinnor som föder hemma:

      "Comparing the odds of postpartum haemorrhage in planned home birth against planned hospital birth: results of an observational study of over 500,000 maternities in the UK"

      http://www.biomedcentral.com/1471-2393/12/130/abstract

      Kan det vara "active management" ( controlled cord traction, tidig avnavling etc) och separation av mor och barn som är främsta bovarna i dramat, tro?

      Linda M

      Radera
  9. Vet du vad det är för vits med sen avnavling för fullgånga pigga barn till friska mammor ? Jag menar, om prematurer och medtagna barn klarar denna blodförlust borde väl de starkare barnen klara det ännu bättre? Jag får faktiskt inte det här att gå ihop.

    Dessutom trodde jag inte det var syret i det "extra" blodet som barnet får från moderkakan som var vitsen med sen avnavling, utan jag trodde det var att lungorna behöver fyllas med blod för att de ska kunna ta upp syre och att det behövs röda blodkroppar för att syret ska kunna transporteras runt i kroppen (framför allt till hjärnan.) . Jag trodde alltså inte det var någon vits att ventilera innan dess.
    Dessutom trodde jag det var farligt med en så kraftig blodförlust som tidig avnavling innebär . Att förlora en blodmängd motsvarande ca 2 liter för en vuxen låter ganska farligt tycker jag. I synnerhet med tanke på det här som jag nyligen läste i en artikel om neonatal livräddning i Midwifery today:

    "At the moment of birth, 30 to 50% of the baby’s blood volume is in the placenta, and immediate clamping deprives the baby of that blood. Adults are in perilous danger of hypovolemic shock and receive blood transfusions at 15 to 30% blood loss."
    http://www.midwiferytoday.com/articles/neonatalresus.asp

    Men det är kanske inte så här farligt då?
    Vilken bm-utbildning går du? Det verkar vara väldigt olika vad man får lära sig. En nybliven bm som gick sin utbildning på KI berättade att några av hennes kurskamrater hade gjort en presentation om sen avnavling av medtagna barn på barnbord inne på förlossningsrummet. Det finns alltså specialbord på vilka det går att utföra neonatal livräddning bredvid mamman utan att avnavla:
    Inditerm Lifestart
    http://www.inditherm.com/default.asp?ContentID=1366

    Kanske det här rent av är väldigt viktigt? Ja vem vet, kanske det kan rädda både liv och hjärnor?

    Sen undrar jag, kan du hänvisa till aktuell forskning som visar att "active management" (tidig avnavling, kontrollerad dragning i navelsträngen och yttre tryck på moderkakan) minskar risken för PPH (postpartum blödning) ?

    Linda M

    SvaraRadera
  10. I Alexandras fall som just nu förlöser i Uganda tror jag att ett återlivningsbord inne på sal är lite väl mycket att önska... Låter som hon kämpar på hårt med de förutsättningar som finns och att sen avnavling är en diskussion som inte hör hemma på denna blogg - varför brinner du så mycket för det? I många av de fall Alexandra berättar om handlar det om liv och död. Då är det många saker som kommer före sen/tidig avnavling.

    /Julia bm-student

    SvaraRadera
  11. Julia bm-student, menar du mig?
    Tycker du inte det framgick av mina och andras kommentarer här att avnavling kanske handlar om liv och död, för både mödrar och barn?
    När det står så här i ett blogginlägg; "När barnet kom ut var det ingen som stod beredd med avnavling så jag fick som vanligt hoppa in och kasta mig på det", är det väl inte konstigt om det kommer kommentarer om avnavling?

    Kanske de inte skulle behöva kämpa så hårt där i Uganda om de var lite öppna för att ändra sina metoder? Ja tänk om det rent av är så att fler barn då både skulle överleva födseln och få ha kvar sina mammor i livet?

    Faktiskt behövs det egentligen inte några avancerade barnbord för neonatal livräddning. Dessa har uppfunnits för att snarstuckna/stolta obstetriker och neonatologer vägrar lyssna på vad erfarna barnmorskor har att berätta om enklare livräddningsmetoder . Inte klokt att sårad stolthet och envis tjurskallighet ska få gå ut över mödrars och barns liv och hälsa!

    Om de läkare som har makten över förlossningsrutinerna, både i Sverige och Uganda, kunde lyssna på vad de här kloka barnmorskorna har att säga skulle säkert mycket vara vunnet:

    Delayed cutting of the umbilical cord, Robin Lim.
    https://www.youtube.com/watch?v=SwvRUrn0p90

    The Placenta: essential resuscitation equipment. Midwife Thinking .

    http://midwifethinking.com/2010/08/26/the-placenta-essential-resuscitation-equipment/

    /Linda M

    SvaraRadera
  12. http://www.african-midwives.com/2013/delayed-cord-clampingcutting/

    Alliance of African Midwives

    SvaraRadera